דואר זבל / ספאם זה השם שהוענק להרגל הנפסד של משווקים ומפרסמים לשלוח הודעות אימייל פרסומיות למיליוני נמענים אשר אינם חפצים או מעוניינים לקבל הודעות מסוג זה. כיום משמש בעולם סוג פרסום זה בעיקר עסקים הקשורים במישרין או בעקיפין לגורמים מפוקפקים דוגמת כרישי הלוואות, ספקי תרופות ומוצרים מזויפים, עסקים בתחומי הפורנוגרפיה וההימורים, וכד'.
דואר זבל, ספאם, ושימוש באימייל לפרסום ללא הרשאה
הם עבירה על החוק האמריקאי כבר שנים
דואר זבל הוא מטרד האחראי ליותר מ-80% מתעבורת האימייל בעולם כיום והנזק הישיר והעקיף לו הוא גורם מוערך על ידי האו"ם בסך של 25 מיליארד דולר בשנה. תופעה מזיקה בשיעור כזה אינה יכולה להישאר ללא תגובה של רשויות אכיפה ואכן הפרסום בדואר זבל וספאם הוצא מחוץ לחוק בארה"ב כבר בראשית שנת 2004.
חוקי האנטי-ספאם האמריקאיים (The CAN SPAM act) מאפשרים הטלת קנסות בעבור כל הודעה שנשלחה ללא היתר. משמעות הדבר שדי במשלוח הודעת מייל בלתי מורשית בודדת למספר מיליוני כתובות כדי לחשוף בית עסק לקנסות בגובה מיליוני דולרים אשר עלולים לגרום בקלות לפשיטת רגל. חוקים דומים קיימים כיום במרבית מדינות העולם המפותחות.
דואר זבל בישראל
החוק האמריקאי מהווה במובנים רבים את הבסיס לתיקון מס' 33 בחוק התקשורת הישראלי משנת 2005, ששם לעצמו כמטרה להסדיר את בעיית דואר הזבל כאן בישראל. ההצעה, אשר כבר עברה קריאה ראשונה בכנסת, ממתינה בימים אלה לקריאה שנייה ושלישית וסיום תהליך החקיקה.
מה אומר החוק הישראלי נגד דואר זבל / ספאם?
עיקרי התיקון המוצע לחוק התקשורת הישראלי כפי שהם מפורסמים בעת כתיבת מאמר זה הם :
• "לא ישגר מפרסם דבר פרסומת באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטי, הודעת דואר אלקטרוני או הודעת מסר קצר, בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש של הנמען..."
אין לשלוח לאדם דואר פרסומי ללא קבלת אישורו המפורש למשלוח זה.
שליחת דואר זבל אסורה עפ"י חוק.
• "הסכים הנמען לקבלת דברי פרסומת...רשאי הוא, בכל עת, להודיע למפרסם על סירובו לקבל דברי פרסומת, דרך כלל או מסוג מסוים, ולחזור בו מהסכמתו..."
גם אדם שהסכים שישלחו אליו מסרים פרסומיים באימייל רשאי לחזור בו מהסכמתו בכל רגע.
• "מפרסם המשגר דבר פרסומת בהתאם להוראות סעיף זה יכלול בו את הפרטים האלה באופן בולט וברור, שאין בו כדי להטעות: ציון היותו דבר פרסומת... בכותרת ההודעה. שמו של המפרסם, כתובתו, ודרכי יצירת הקשר עימו. כתובת תקפה של המפרסם ברשת האינטרנט לצורך משלוח הודעת סירוב..."
השימוש באימייל לצרכי פרסום מחייב את המפרסם לציין את עניין הפרסומת בכותרת ההודעה שלו. על המפרסם לוודא כי כל פרטי ההתקשרות שלו, ובפרט המידע הדרוש לנמען המעוניין לחדול לקבל דואר, נמצאים בהודעות שהוא שולח.
הדרך הפשוטה והקלה ביותר להימנע מחשד שהנכם עוסקים במשלוח דואר זבל היא לוודא שכל הנמענים אליהם אתם שולחים הודעות אימייל אישרו לכם מפורשות בכתב שהם מעוניינים לקבל הודעות אלה. מדיניות זו לא רק תואמת את דרישות החוקים הקיימים לפיקוח על שיווק באימייל, אלא גם מבטיחה כי תזכו לתגובות טובות מצד הנמענים שלכם.
אם הנכם מנהלים רשימת דיוור גדולה המונה מאות או אפילו אלפי נמענים, כדאי מאוד שתשתמשו בספק חיצוני לצורך ניהול הרשימות והדיוור שלכם. ניהול משלוח דואר בהיקפים כאלה בכלים לא מתאימים מעלה את הסיכוי לטעות באופן משמעותי ועקב כך מסכנת אתכם מאוד.
הודעות ספאם מתאפיינות בשימוש בפיסוק מופרז ובלתי תקין, שיבושי מילים, שימוש מרובה בסופרלטיבים ושימוש בביטויים מסוימים נוספים. אם ההודעה שלכם דומה להודעת ספאם היא תעורר את חשד. הימנעו מהודעות ושורות נושא שנראות כך:
"! ! ! חדש !!! מבצע אד^ר !!! - הלוואות מצ1וינות לכולם ! ! !"
או כך:
"FreeViagraPills, Special Offer Combo Packs, Great selection and Super-Cheap"
סיכום - זבל הוא זבל הוא זבל - למה ללכלך את הידיים?
משלוח דואר זבל זו פעולה שיווקית בלתי אתית, בלתי מוסרית ,ובלתי חוקית במרבית מדינות עולם המפותחות. די לנו לבחון את תיבת דואר הזבל שלנו כדי לראות אלו מוצרים משתמשים בשיטת פרסום זו. אני אישית לעולם לא הייתי רוצה שישוו ביני, ובין המותגים עליהם אני אחראי, למוצרים אלה, ואתם?
גילוי נאות
בעת כתיבת מאמר זה אני משמש כמנהל הקראייטיב של עולה טכנולוגיות ,הבעלים של www.ReaderImpact.com חברה העוסקת בשיווק מורשה באימייל.
מעצב מתמחה בתקשורת חזותית עסקית ושיווק באינטרנט וממשק משתמש
ReaderImpact.com
---
אני מנהל הקראייטיב ב-Oleh.com, מרצה ב-HIT